UYGULAMA
Bir çerez firması için Antalya ili özelinde Rut Optimizasyonu ve Müşteri Seçimi için araştırma yapılmıştır.
Hızlı Tüketim Sektöründe Müşteri Seçimi Önemi
Yeni bir müşteriyle çalışmaya başlanıp başlanmamasına ya da bu müşterinin kimin rutuna hangi sırada girmesi gerektiği kararı firma karlılığını doğrudan etkileyen en önemli unsurlardan biridir. Zaman ve olanaklar sınırlı olduğu için, eldeki kaynağı en doğru müşterilere yönlendirmek hedefiyle oluşturulan çalışmalar yapılmaktadır.
Örneğin Türkiye’ de yaklaşık 200.000 hızlı tüketim noktası bulunmaktadır, bunun yalnızca 100.000 tanesi cirosal satışın %90’ ını sağlamaktadır. Bu kırılım tüm alt kırılımlar için de sağlanmaktadır. Örneğin bir ilçede 1.000 nokta varsa bunların içinden öyle 500 tanesi vardır ki satışın %90’ını sağlar. O zaman en önemli problem hizmet götürmek için seçilen noktalardır. Sektörel olarak bu noktalar farklılık gösterse de, bu uygulamada çerez sektörüne nokta seçimi araştırması yapılmıştır ve bu seçimler için regresyon modelleri ile tahminleme çalışmaları yapılmıştır.
Araştırmanın Amacı;
- Bölgede bulunan tüm hızlı tüketim noktalarını tespit etmek ve bölge kapsam seviyesini rut bazında gözlemleyebilmek,
- Bu noktalar içerisinde potansiyeli yüksek olup çalışmadığımız noktaları rutlara dahil etmek üzere tespit etmek,
- Ruttaki mevcut noktaları sahada görerek, mevcut noktalar içerisinden potansiyeli düşük ya da kapanmış olanları ruttan çıkarmak üzere belirlemek,
- Plasiyerler arasında kalmış, atlanmış ya da hizmet verilmeyen boş bölgelerdeki noktaları tespit etmek,
- Bölgede bulunan ve farklı frekanslarla hizmet verilmesi gereken noktaları belirlemek,
- Sezonluk noktaları tespit etmek.